Мишел Муние
КАТАРСКОТО БОГОМИЛСКО ХРИСТИЯНСТВО
ПЪРВА ЧАСТ

katarite1

Писмо до българските и славянските приятели,
а всъщност до приятелите от Новите светове

(3 септември 2010 година)

Предварителна бележка за истинското знание: Истинското научно знание – за Историята или за Природата – включва три елемента: първо, външната форма, видимите неща и факти, възприемани със сетивата; второ, съдържанието, давано на интелекта, разума, съзнанието, и трето, смисъла, даван на интуицията, съвестта като естетично-поетично, философско или мистично откровение. Нашият подход тук към средновековната история ще бъде подходът на истинското научно знание: той е невъзможен без работата на „историците“, които установяват какви са фактите от историята и разсъждават върху тях, затова и постоянно трябва да ги имаме като своя мерна линия. И обратно, ние показваме ясно чрез собствения ни опит, че без осъзнаването на смисъла историкът ще затъне неспасяемо и ще се оплете в подходи, лишени от всякаква истинност: защото никоя наука за историята или за природата без интуитивното съзнание, без въображението и долавянето вътрешно на смисъла (по философски или поетичен начин) няма да бъде истинско научно знание. Поетичното въображение, както казваше Бодлер, осъзнаването чрез съвестта, ще кажем ние, е царицата на истината!

Предисловие към българското издание на нашия труд „Катарското богомилско християнство“

Предназначен, естествено, за читателите от Западна Европа, този есеистичен труд (исторически в широк смисъл на думата) за катарското богомилско християнство през Средновековието би могъл да е интересен и полезен за българския народ (тъй като от него именно още през Х–ХІ век са дошли на Запад богомилите), а също и за другите славянски народи.

При осъзнаването на вътрешния смисъл (с просветление и с пренебрегване и отхвърляне на всякакви лъжи и измамни писания) историята разкрива пред погледа ни – дори да сме доста по-рационални и не толкова мистично настроени – красотата и силата на богомилското християнско Слово, което, след зараждането си в България, пробуди цяла Европа и я дари чак до Славянския свят (със знанието и поуките на вълшебните си Приказки) със своята най-истинска дълбинна същност и основа. Така ще поставим край на подлите отвратителни възгледи – за дуализъм и омраза към света, – които фалшифицирани текстове приписваха постоянно на катарското богомилско движение. Словото на богомилите, напротив, дава знание за могъществото на Любовта и за всесилието на Истината, за самия Дух на Свободата. Европейските и славянските народни приказки, например, са чист израз на богомилската есхатология /1/ и за степените в нея. То именно е изворът на всичко възвишено и благородно в европейското средновековно съзнание и началният подтик за културната, социално-икономическата и дори политическата пробуда, като се започне от ХІ век с волята за освобождаване на народите, която ще бъде характерна черта на цялата бъдна история чак до Ренесанса и Революцията в Западна Европа. Това Слово ни носи нечувано бъдеще в прекрасните извисени писания на славянската душа…

Въпреки разбунените противникови спрямо избликващата истинска религия сили, целящи унищожаването й, тя е успяла отчасти да повдигне Запада, като е дала живот на мощни филизи: науката и Ренесанса, сриването на феодалния строй… В историята тази нова религия се разкрива като великото, тъй мощно тайнство на Словото. А това Слово, дадено някога и още живо трептящо в човешки сърца в Източна Европа, във вашите славянски души, както и във вашите народни приказки, ви призовава също да го разбирате в цялата му истинска светлина. То е преминало чрез англо-саксонските народи чак до народите на Новия свят, Америка, и е залегнало в основата на тяхната тъй действена силна вяра. Нека нашата минала история и вашите бъдни истории ни помирят завинаги в това уникално Слово, от което са изтъкани всички светове и всички човешки съзнания…

Тази книга е първи опит, предимно в исторически, но също и във философски, художествен (тъй като се осмелява да разкрие хубостта на съдържащото се в приказките Слово) и мистичен аспект, който – без да наруши чисто историческия подход – разкрива причините и смисъла на историята. В друга книга, предназначена за широката публика, ще ви представим тези идеи в по-съкратен и по-поетичен вид.

Бележка: Ако враждебни сили са скрили отчасти истината за историята на Европа, същевременно като че ли с тези свои действия те са подчертали значението и ролята на тази истина. Това именно е причината за написването на нашата книга… Много по-трудно би било за един славянски историк в родината си да разкрие това, което никаква друга толкова могъща опозиция не е изтъквала по подобен начин и така се е свързала дълбоко със славянската душа… Все пак трябва да се препрочитат, както направихме ние, но много по-ангажирано и задълбочено, напълно осъзнато, книгите с народните Приказки, да се премислят отново и отново вътрешните най- дълбинни тайнствени основи на историята, за да бъдат нашите народи подготвени за бъдните си съдбини…

–––––––––––––––––––

1 Учението за последните времена, Второто пришествие на Христос, Страшния съд, окончателната Божия присъда над живите и мъртвите и цялостното обновяване на света според Божия план. (Бел. ред.)

Превод от френски Невяна Керемедчиева

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Afiseaza emoticoanele Locco.Ro